ניתוח סטטיסטי ותפקידו בתהליך קבלת החלטות

ניתוח סטטיטי - תמונה

תהליך קבלת החלטות בארגון הינו במקרים רבים תהליך מורכב. על מנת לקבל החלטה מושכלת חייבים מקבלי ההחלטות לקבל לידיהם ניתוחים סטטיסטיים רלבנטיים, התואמים את אופי ההחלטה המתבקשת ואת המטרות שלה. יצירת סטטיסטיקה הולמת במינון הנכון שבין ירידה לפרטים מחד אבל הימנעות מעיסוק מוגזם בהם מאידך דורשת מיומנות גבוהה.

שאילת השאלות הנכונות היא החלק הנוסף בסטטיסטיקה. נתונים ניתן לנתח במגוון אדיר של חתכים והניתוח הסטטיסטי נגזר מאופי השאלות הנשאלות ואופי המידע הרצוי. ככל שהארגון או הגוף העסקי מורכב יותר השאלות המנחות צריכות להיות ממוקדות יותר בכל נושא לגופו.

כמה סטטיסטיקה צריך?

בעבר התשובה הייתה ברורה – כמה שיותר. כיום התשובה צריכה להיות – כמה שצריך. ניתוח סטטיסטי עודף או מיותר עלול להוביל להחלטות שגם אם לא תהיינה שגויות, הן לא תתאמנה את המציאות. חשוב להדגיש כי מדובר בניתוח עודף, לא בכמות המידע. כמות המידע הכלולה בניתוח צריכה להיות גדולה ככל היותר – אבל רק בתנאי שהיא רלוונטית.

ניתוח סטטיסטי כוללני מדיי עלול להחמיץ את הנקודה. העלייה בהכנסות מהמכירות, למשל, יכולה לנבוע מהעלאות מחירים ואולם ניתוח זהיר יותר יראה ירידה בכמות הפריטים שנמכרו, מה שעלול להכניס את העסק לבעיה בהמשך. העלייה בכמות המוצרים שנמכרו גם היא יכולה להיות כללית מדיי, ועלולה להחמיץ ירידה נקודתית במכירות של פריט או סוג פריטים מסוים.

ניתוחים סטטיסטיים פרטניים מדיי, מצד שני, עלולים להסתיר ולהחמיץ את העובדה שבעצם יש עלייה וליצור רושם של אסון העומד להתרגש. הנטייה האנושית הראשונית היא להיבהל מהשלילה, הרבה יותר לאשר לקבל את החיוב.

לפיכך חייבים הניתוחים הסטטיסטיים להיות מידתיים. תוכנות ERP רבות מציגות את האפשרות ליצירת משפחות מוצר לשם ניתוח סטטיסטי. כך לא מחמיצים את המוצר היחיד  מחד גיסא, ומאידך גיסא לא מקבלים רושם מוטעה מהתייחסות לנתונים כלליים מדיי. אסור להגיע למצב שבו "מרוב עצים לא רואים את היער".

ניתוחים סטטיסטיים כבסיס לשינויים:

אם חברה העוסקת במגוון תחומים מאבחנת עלייה במכירות באחד מהם באמצעות ניתוחים סטטיסטיים, הדבר המתבקש כמעט הוא לבדוק את הגורמים לעלייה הזאת ולנסות ליישם את הקונספט לגבי סקטורים נוספים, תוך התאמה של הידע שנכרה מהסקטור המצליח מקומות אחרים. כל גוף צריך לדעת להפיק לקחים גם מהצלחות, ולא רק מכישלונות.

חברת Inflow מתמחה באפיון ופיתוח בינה עסקית לצרכי הלקוח, הכלים שאנו מפתחים מתאימים לחברות קטנות ובינוניות המעוניינות בפתרון BI, אך אינן מעוניינות / מסוגלות בהשקעה מסיבית בתוכנות או כלים "כבדים" ויקרים הקיימים היום בשוק. התוצרים של תהליך ה-BI והכלים הטכנולוגיים מסייעים למנהל לזהות מגמות שונות בהתנהלות החברה ומשמשים ככלי עזר ממדרגה ראשונה בקבלת החלטות.

חברת inflow אינה עוד חברת תוכנה הבאה למכור רישיונות, אלא חברה אשר שמה לה למטרה לעזור ללקוח להתייעל ובסופו של דבר לחסוך כסף.

קישור לויקיפדיה